Optioneel voorziet OCMW Genk een aanbod van crisiszorg en garantie op overbruggingszorg aan de bewoner van de seniorenwoning, die de keuze heeft om hier al dan niet op in te gaan.
De permanentie en crisiszorg wordt verzorgd door dienstencentrum 't Klavertje (woonvorm Hogerveld) van vzw Stijn.
Ik maak hierbij 2 reflexies:
Ten eerste: Bij bespreking in de commissie werd duidelijk dat vzw Stijn niet altijd verpleegkundige permanentie kan bieden en heeft daarom een overeenkomst gesloten met het WGK. De reden is dat een leefgroepbegeleider niet altijd een paramedische opleiding heeft genoten om een crisissituatie te hanteren. Hierbij kan in een noodsituatie kostbare tijd verloren gaan. Je moet erop kunnen vertrouwen dat crisissituaties deskundig gehanteerd worden.
Ik vind dit een tekort.
Ten tweede:
De volgende ondernemers werden uitgenodigd om deel te nemen aan deze opdracht:
De verzuiling viert hoogtij. Nog steeds wordt in Genk op een oude manier aan politiek gedaan. De houding is niet verbredend. Mogelijke Genkse zorgondernemers krijgen geen kans. Genkse zorgondernemers krijgen geen uitnodiging in de bus om deel nemen aan deze opdracht. Het is schrijnend dat niet breder, niet vernieuwender nagedacht werd om vorm te geven aan deze zorgorganisatie.
Na overleg met Genkse zorgorganisaties lees ik hun besluit voor wat ik per mail ontvangen heb:
Verder is het natuurlijk te betreuren dat ze ook hier weer geen rekening houden met de zelfstandige thuisverpleegkundigen alhoewel we een belangrijke rol spelen in het Genkse verzorgingslandschap.
Sinds de coronacrisis zijn Genkenaren versneld overgestapt naar de fiets. Goed voor het klimaat, voor de gezondheid en ook voor de economie. De evolutie richting fiets moeten we niet alleen vasthouden maar uitdiepen.
Daarom wil de Vlaamse Regering bijkomend investeren in fietsinfrastructuur. Ze keurde op 26 februari het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro dat Genk investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij.
Genk komt op basis van trekkingsrechten en op basis van het inwonersaantal in aanmerking voor € 1.503.520,14.
Het kan daarbij gaan om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, maar ook om structureel onderhoud van of ingrijpende verbeteringen in bestaande infrastructuur. Voorwaarde is dat het hier gaat om wegen in beheer van de gemeente. Tot september 2022 kunnen subsidieaanvragen ingediend worden.
Verder wordt de lokale besturen de voorwaarde opgelegd om de lokale plannen te visualiseren. Er wordt concreet gevraagd aan steden en gemeenten om foto’s te bezorgen van de huidige situatie en foto’s van het eindresultaat. Dit zal gebundeld worden op een website zodat de Genkenaar duidelijk kan opvolgen welke investeringen er zijn gebeurd.
Daarom:
Besluit:
Als we die fietsreflex willen versterken, moeten we nu wel de best mogelijke infrastructuur aanleggen. Die is essentieel voor de veiligheid en de snelheid waarmee fietsers zich kunnen verplaatsen. Met superieure infrastructuur tonen we hun ook dat ze voor ons zeer belangrijke weggebruikers zijn die niet meer naar de rand van de weg geduwd worden. Dat gevoel is zeer belangrijk.’
Deze terreinen zijn 10 ha groot, plus nog een groene corridor van 1ha. Ze zijn verloederd, niet onderhouden, de nadar ligt om, het lijkt Tsjernobyl wel. Ook het probleem van zwerfvuil is hier pijnlijk zichtbaar en wordt bij ons aangekaart door omwonenden. Het is een gebied met veel potentieel, en heel waardevol voor de natuur.
De verloedering is een doorn in het oog voor de omwonenden van de Melberg, de wijken Termien, Kolderbos en Langerlo. Het omliggend bos lijdt onder de verwaarlozing van dit terrein.
Daarbij zijn de terreinen verhard, en kan er zo geen sprake zijn van enige waterrecuperatie. Terwijl dit nu zeer noodzakelijk is.
Stad Genk is regisseur in de ontwikkeling van de industrieterreinen Bosdel. De invulling mag volgens onze fractie niet kernverstorend zijn voor Genk-Centrum. Dus kleinhandel en middelgrote handel wordt hierdoor uitgesloten. Ook jullie volgen deze lijn blijkbaar, zoals we kunnen lezen in de notulen.
De oorspronkelijke plannen van Group GL pasten mits aanpassingen in het huidige Gewestelijk RUP, maar worden tegengehouden door het bestuur. Dit terwijl datzelfde bestuur zich op de Hasseltweg verschuilt achter de mogelijkheden binnen RUP om de Colruyt toe te laten.
Het terrein van Bosdel moet een regionale meerwaarde worden voor Genk en zijn omgeving, door een aantrekkingspool te creëren voor groothandel of ondernemingen.
Wij eisen dat het stadsbestuur haar verantwoordelijkheid opneemt en tot actie komt. Vorm geven aan de ontwikkeling van de terreinen is prioritair en daarom moet men in onderhandeling gaan met de eigenaar en actief vorm geven aan deze terreinen.
Vragen